forum.charade.pl | Polski Klub Daihatsu Charade

Forum Klubu Daihatsu Charade
Teraz jest 30-12-2024, 20:53

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 23-03-2011, 16:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23-05-2005, 08:24
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Daihatsu
Model: Charade G102
Rok: 1989
Witam, pomyślałem, ze komuś może się przydać.

W związku, ze moja Charada ma dość sporo modyfikowany silnik, skrzynie itp. Powstał kluczowy problem odpowiedniego wystrojenia silnika.

Oczywiście chip tuning w seryjnym sterowniku prawie nie istnieje, gdyż zastosowane rozwiązania przez producenta prawie nie dają tej możliwości.
Mój projekt główne założenia miał niska cena, max osiągów. Wiec stosowane drogich rozwiązań nie wchodziło w rachubę (poza tym chciałem wykorzystać elementy które leżą w garażu).

Seryjny sterownik dawkuje w prosty sposób tylko paliwo w funkcji obrotów podciśnienia w kolektorze dolotowym i w funkcji otwarcia przepustnicy oraz korekcji temperaturowej.
Zapłon jest realizowany mechanicznie (odśrodkowy przyspieszacz zapłonu oraz w funkcji podciśnienia). Takie rozwiązanie jest o tyle nie dobre, ze albo mamy optymalny zapłon w dolnym zakresie obrotów, albo górnym. Modyfikacja zapłonu jest dość trudna w takim układzie (dość kłopotliwą wymianę sprężynek, itp) .

W związku z tym, ze przez lata szykując samochody do sportu pozostało mi sporo rzeczy z których można wykonać takie sterowanie.

Do lepszego sterowania naszego silnika wykorzystałem:
Stary aparat zapłonowy charada 1,3
Ecu ( który będzie pracował w tej konfiguracji, zmiana w środku elementów i dodanie płytki symulującej seryjny TPS)
Liniowy czujnik TPS (zastosowałem najtańszy jaki był)
Dwie cewki zapłonowe do zapłonu typu „twin spark” do fiata CC 1100
Moduł zapłonowy bosh do sterowania cewek.
Czujnik hala ( zamontowany dodatkowo w aparacie zapłonowym)
Pig back Perfect Power SMT-5 Lub SMT-6 (dlatego ze samodzielnie jest w stanie obsłużyć zapłon). Polski produkt Ecumaster, nie obsłuży nam sam zapłonu, wiec nie będziemy mieli wpływu na kat zapłonu w funkcji zmian obciążeń czy zmiany rodzaju paliwa itp.

Do zrobienia potrzebujemy:

Narzędzia:
Sondę szerokopasmową, knock-sensor, cynę, lutownice, płytkę uniwersalną, garść elementów (kondensatory, diody, stabilizatory, 2 przekaźniki, itp), oczywiście klusze, śrubokręty, pilniki, wiertła , izolacje, koszulkę termo-kurczliwą, przewodziki itp.

Ponadto:
Turbochrupki, cole (jak ktoś woli to browar, tylko potem nie jeździć), i jakąś nutę w tle hihi

A wiec do dzieła.
Najpierw zajmiemy się sterowaniem paliwem ( bo jest to temat podstawowy, wymagający mniej przeróbek mechanicznych).

Nasz wspaniały kalkulator z aparatu zapłonowego bierze tylko informacje o obrotach na minute, aby wiedzieć tylko jak szybko się silnik kreci.
Czyli na 7 pin naszego ECU dostajemy informacje o obrotach (ecu wzbogaca w funkcji obrotów i realizuje odciekę paliwa przy max obr/min). Pod ten sam pin podpinamy pin od SMT- który będzie świnkę informował o obrotach silnika. Wyjście map-sensora przecinamy i wprowadzamy do świnki a ze świnki wprowadzamy zmodyfikowany sygnał do ECU.
Obrazek

W tym momencie zrobiliśmy najprostsze sterowanie paliwem (możliwość tylko wystrojenia pełnego otwarcia przepustnicy...)

Mapa paliwa w śwince daje nam możliwości sporo większe, ale do tego potrzebujemy napięciowego czujnika TPS, ja wykorzystałem od poloneza bo był tani :) i garść elementów z których zrobiłem układ symulujący seryjny czujnik położenia przepustnicy.
Ja zęby sobie ułatwić prace mechaniczne to odrysowałem seryjny czujnik TPS, i wycielę blachę na laserze ( żeby nie tracić czasu na mocne prace mechaniczne).

Obrazek

C.D.N.

_________________
_________________________________
...::: Daihatsu Charade 1.3 16V :::...
zapraszam www.charadagtti.republika.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 23-03-2011, 18:04 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13-07-2007, 18:33
Posty: 328
Lokalizacja: Gdynia
Dzięki za taki temat :D Strojenie silników, a tym bardziej elektronika, nie jest moją mocną stroną, ale zastawiałem się już nie raz, jak ta sprawa wygląda w przypadku Charady. Myślę, ze w tym temacie, znajdę odpowiedź na wiele pytań.
Jeden zapasowy ECU i jeden zapasowy aparat zapłonowy mam na półce w piwnicy, więc może kiedyś się tego podejmę. :wink:

_________________
Daihatsu Charade 1,3 16V EFI
Daewoo Lanos 1,5 16V


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 23-03-2011, 18:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01-04-2007, 16:46
Posty: 1036
Lokalizacja: katowice
Samochód: daihatsu
Model: gran move
Rok: 1997
No bardzo ciekawy temat...

_________________
Tylko tchórze obwiniają innych za swoje porażki....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 23-03-2011, 21:16 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28-12-2008, 17:52
Posty: 536
Lokalizacja: Miastko
Samochód: Daihatsu
Model: A101 / G100
Rok: 1991
Obrazek

Zakładam, że można równie dobrze zastosować to do ECU od 1.6 (Applause)?

_________________
ObrazekObrazek
A101 '89 RIP
A101 '91 Szary [Self Aware]
G101 '89 RIP
G100 '92 Sold
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 24-03-2011, 16:09 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23-05-2005, 08:24
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Daihatsu
Model: Charade G102
Rok: 1989
Tak, da się zastosować.

Wieczorem podeśle parę zdjęć z wykonawstwa

tu kilka zdjęc krok po kroku :)

SMT

Obrazek

podłączenie w ECU

Obrazek

TPS

Obrazek

_________________
_________________________________
...::: Daihatsu Charade 1.3 16V :::...
zapraszam www.charadagtti.republika.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 26-03-2011, 11:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19-04-2009, 16:44
Posty: 836
Lokalizacja: biały-stok
Samochód: 3 x charade
Model: GTti
Rok: 90
szacunek i podziw ;

_________________
Słucham MONOPOL jak jadę samochodem-Piter.
Jeśli nie możesz czegoś naprawić młotkiem,widocznie usterka tkwi w elektryce.
>> Nie rozmawiaj z idiotą ponieważ najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu a pózniej pokona doświadczeniem <<


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 05-05-2011, 19:40 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23-05-2005, 08:24
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Daihatsu
Model: Charade G102
Rok: 1989
Myślałem, ze wywiąże się jakaś dyskusja itp. Dałem wam jakąś garstkę podstawowych informacji a tu nic.

Myślę, ze niema sensu informować was dalej o tym, bo po prostu niema żadnego zainteresowania w/w tematem. Choć mnie to trochę dziwi, bo oprócz mocy, można wystroić nasze "bolidy" aby mniej paliły.

Informacja dla tych co chcą coś zrobić w/w temacie na prv

Pozdrawiam Kolegów

_________________
_________________________________
...::: Daihatsu Charade 1.3 16V :::...
zapraszam www.charadagtti.republika.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 05-05-2011, 20:53 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21-03-2006, 18:53
Posty: 567
Lokalizacja: Miedzychod
Samochód: Charade
Model: G102 , G10
Rok: 92
dyskusji nie ma pewnie dlatego że rzadko kto łapie cokolwiek z elektroniki...

_________________
Jakub P.


Dzonson napisał(a):
Ja jeszcze nigdy nie byłem na stacji kontroli pojazdów :D A i vectra i charade zawsze ma podbity przegląd.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 05-05-2011, 21:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23-05-2005, 08:24
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Daihatsu
Model: Charade G102
Rok: 1989
Dyskusji niema, bop na naszym forum po prostu tak jest. Generalnie mistrzowsko wszystko "krytykujemy" mowie tu tylko o tuning charadek bo innych wątków nie czytam.

Myślę, ze do dyskusji nie potrzeba fakultetów z Elektronik, tylko zainteresowana. Skoro grzebiemy w silnikach będąć po ogólniakach, to znaczy ze można. Tu nie było większej filozofi, nie trzeba znać się na elektryce za mocno trzeba, widzieć różnice miedzy plusem a minusem, umieć zlutować kabelek do kabelka. Ja chciałem wam dać gotowca, bo sprawdziłem kilka rozwiązań. A pytania typu "może komp od 1,6 aparat od 1,5 a wtryski od 1,3" nie dają nam tak naprawdę żadnego rozwiązania.

_________________
_________________________________
...::: Daihatsu Charade 1.3 16V :::...
zapraszam www.charadagtti.republika.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 06-05-2011, 22:28 
Offline

Dołączył(a): 08-02-2011, 22:13
Posty: 340
Lokalizacja: Rzeszów
Samochód: Daihatsu
Model: G203
Rok: 1995
to ja mam pytanie, czy ustawienie czasu wtrysków, czy zapłonu zwiększa moc i moment w kompie do HE-EG (1,5 16v) na rynek krajowy (domestic Japan market) na 74kw z 66kw, jakie ja obecnie książkowo mam w moim (g203)
oraz moment z 119nm na 127nm (przy tych samych obrotach zaznaczam tj. 3600obr/min).

po pierwsze odpowiedź dała by mi podstawę do tego, czy warto korygować w stosunku do mapy czasu wtrysków benzyny, mapy gazowe (nie pokrywać map - krzywych - tylko podnieść krzywą gazową) => gdyby moc i moment zwiększali japońcy nie korekcją zapłonu a czasami wtrysków,

no i jak regulować zapłon? przydałoby mi sie to do gazu. w opcji mam zakup wariatora firmy ac.
zadałem owszem pytanie na forum, ale jak na razie bez odpowiedzi, czy mamy indukcyjny czujnik położenia wału korbowego - jaki jest w większości aut, za wyjątkiem jakiejś tam vectry 2,0 czy civica 1,4 (z popularniejszych aut), czy cyfrowy sygnał, bo od tego zależy rodzaj wariatora.

napisałeś o regulacji czasów wtrysku, bo napisałeś, ze od tego zaczynasz, a o zapłonie na razie nic?
ale widzę, ze czujnik halla wstawiłeś do rzeczy potrzebnych do przeróbek, wiec jakiś trop jest...
w poldkach z wtryskiem ostatnich był z tego co kojarzę (tych mpi)...

z elektroniki lewy raczej jestem, ale z instrukcji (o ile takowa jest) staram sie umieć korzystać.
jakbyś podpowiedział, co zrobić/przerobić by korygować zapłon...
i jak (czym) zwiększano moc w naszych furach na rynek japoński, a raczej jak obcinano moc na rynki europejskie (czy czasami wtrysków, czy zapłonem) bo otwarcie przepustnicy sprawdzałem i jest pełne, a jej samej raczej nie zmieniali tylko ingerowali w elektronikę, bo to najtańsze rozwiązanie.

_________________
High Enough // All She Wrote // Edge of Time


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 08-05-2011, 12:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23-05-2005, 08:24
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Daihatsu
Model: Charade G102
Rok: 1989
Ja czujnik hala dokładałem do synchronizacji. Ale w ostatniej wersji zastosowałem koło 60-2 na wale, bo ruszenie rozrządu, skutkowało tym ze musiałem ustawiać zapłon, aż mi się znudziło ciągłe bieganie z lampą. Po za tym 60-2 jest łatwiej wykonać ( mniej precyzyjna robota). A i aparat został seryjny, zawsze w wypadku jakiejś awarii można wrócić do fabrycznego sterowania zapłonem wpinając jedną kostkę i podpinając kable zapłonowe.


To o co się Ty pytałeś, zawsze można , tyle ze ja nigdy nie miałem odczynienia z modelem g203, i nie chciał bym się jednoznacznie wypowiadać teraz w tej kwestii jaki wariator kupić. Tu bym musiał mieć więcej informacji.

Na pewno przyśpieszenie zapłonu pomoże na gazie, co do pokrywać map - krzywych - czy podniesienie krzywej gazowej to tu nie jestem niestety jasnowidzem. Żeby to wiedzieć trzeba by zrobić pomiar AFR w całym zakresie obr i dla różnych położeniach przepustnicy. I na tej podstawie skorygować tą krzywą, tak jak się stroi większość silników spalinowych.

Jak są dobrzy gazownicy to powinni wiedzieć o czym mowa.

_________________
_________________________________
...::: Daihatsu Charade 1.3 16V :::...
zapraszam www.charadagtti.republika.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 09-05-2011, 12:02 
Offline

Dołączył(a): 08-02-2011, 22:13
Posty: 340
Lokalizacja: Rzeszów
Samochód: Daihatsu
Model: G203
Rok: 1995
wariatory są dwa http://www.ac.com.pl/pl/produkty/12/wariatory
przy modelu "TAP-01" pisze, że "STAG-TAP-01 przeznaczony jest do montażu w pojazdach wyposażonych w indukcyjny czujnik położenia wału korbowego"
a przy drugim modelu "TAP-02" pisze, że "Wariator STAG-TAP-02 przeznaczony jest do montażu w pojazdach z cyfrowym sygnałem czujnika położenia wału korbowego"
i o to mi chodziło, czy mamy indukcyjny czujnik położenia wału korbowego, czy cyfrowy sygnał czujnika położenia wału korbowego?

a co do tego
krecik napisał(a):
Na pewno przyśpieszenie zapłonu pomoże na gazie, co do pokrywać map - krzywych - czy podniesienie krzywej gazowej to tu nie jestem niestety jasnowidzem. Żeby to wiedzieć trzeba by zrobić pomiar AFR w całym zakresie obr i dla różnych położeniach przepustnicy. I na tej podstawie skorygować tą krzywą, tak jak się stroi większość silników spalinowych.

Jak są dobrzy gazownicy to powinni wiedzieć o czym mowa.


znaczy się gazownicy może i mają pojęcie, ale im się przeważnie nie chce. niestety. wiesz jak regulują? podjeżdżasz, podłączają sterownik do laptopa, patrzą na mapę i skorygują jednym punktem minimalnie. mówią, pojeździć, zobaczyć czy już dobrze jest...

teraz dopiero, od kiedy mam interfejs i se z laptopem jako pasażerem pojeździłem po trasie i potestowałem ustawienie map, to zobaczyłem kawałek prawdy. nie pisałem o tym już dokładnie tu viewtopic.php?f=15&t=5423&p=35764#p35764 bo nikt sie nie interesował, nie wypowiadał, ale teraz tu mogę. mianowicie zauważyłem ciekawą rzecz. jeśli chciałbym zgrać idealnie mapy ze sobą, to tak na prawdę stylem jazdy mogę to zrobić... co jest śmieszne.
w zależności od otwarcia przepustnicy i prędkości obrotowej albo wskaźnik zarysowywał mi punkty "powyżej", "poniżej" albo "na" krzywej benzyny.
na tym samym ustawieniu temperatur i mnożnika, w zależności od stylu jazdy zarysowują się różne mapy gazu.
i teraz ciekawostka, na obecnej mapie, jak jechałem ledwo dotykając pedał gazu, to jest prawie pokryta z benzynową w 100%. jak dodałem gazu dość mocno, to wskakuje na wyższy punkt (czasy wtrysku dłuższe znacznie) i też jest ok. jak natomiast troszkę dodam gazu, ani ledwo, ani średnio - coś pomiędzy, to czasy wtrysku rosły równomiernie utrzymując się niemalże stale pod krzywą benzyny (czyli krzywa gazu przy takim stylu jazdy stale poniżej krzywej benzynowej). przy pełnym otwarciu przepustnicy czasy wtrysku są dobre, do 10ms, potem nawet sa dłuższe niż benzyny, co akurat nie jest chyba źle, bo wtedy zapłon jest już prawie w gmp więc i na gazie nie jest za późny.

w ogóle mam wrażenie, ze w przedziale krótszych czasów wtrysków 2ms tak do 6ms, lepiej gdy czasy gazu są - przy średnich obciążeniach i otwarciu przepustnicy - niższe od czasów benzyny bo bez wariatora byłby przelany gazem, dlatego specjalnie nie zgrałem do końca krzywych gazu z benzynową, tylko przy większym otwarciu przepustnicy by mniej więcej się pokrywały (czego do końca nie jestem pewny, bo przy obciążeniu większym zapłon się opóźnia lekko) i zostawiłem także czasy nieco wyższe przy pełnym otwarciu przepustnicy, a przy minimalnym otwarciu i nieco większym niż minimalne przepustnicy, by krzywa gazu była niżej od benzynowej.

już widzę na pewno, że przy spokojnej jeździe i nisko dynamicznej jeździe niżej położona w stosunku do benzynowej krzywa gazu to dobra rzecz. gładko się wkręca i mniej pali.
testy będę sprawdzał tankując na tej samej stacji. dziś zatankuje, bo ponad 200km zrobiłem juz na ostatnich ustawieniach i zobaczę, czy jest sens regulować.

_________________
High Enough // All She Wrote // Edge of Time


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Modyfikacja ECU
PostNapisane: 23-05-2011, 14:16 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23-05-2005, 08:24
Posty: 62
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Daihatsu
Model: Charade G102
Rok: 1989
Sorki ze dopiero teraz, ale sporo pracy..

Charada posiada czujnik indukcyjny czyli powinno działać na "STAG-TAP-01 przeznaczony jest do montażu w pojazdach wyposażonych w indukcyjny czujnik położenia wału korbowego"

Niestety nie wiem czy to urządzenie sobie poradzi, gdyż daihatsu ma dość specyficzny tryger zapłonowy.

Musisz się zapytać u producenta, bo na stronie z aplikacjami opisane są głównie sterowniki obsługujące system boscha 60-2 zęby.

Tu masz triger:
Obrazek

_________________
_________________________________
...::: Daihatsu Charade 1.3 16V :::...
zapraszam www.charadagtti.republika.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL