forum.charade.pl | Polski Klub Daihatsu Charade
http://forum.charade.pl/

Wszystko o 1.6
http://forum.charade.pl/viewtopic.php?f=5&t=3723
Strona 1 z 4

Autor:  Amba [ 14-12-2008, 10:13 ]
Tytuł:  Wszystko o 1.6

Proponuje w poniższym poście pisać wszystko co wiemy o 1,6 , jego modyfikacjach itp.

Właśnie zmieniłem silnik z 1.3 HC na 1.6 HD z aplausa i jest to bardzo opłacalna inwestycja - silnik jest plug&play , wiązka została z 1.3 .
silnik pasuje idealnie , sprzęgło też jest identyczne - silnik wsadziłem z katalizatorem ( poprzednio w 1.3 wyciagnąłem kata)
Jak to jeździ ?- silnik ma 105 km przy 6000 tyś moment 134 przy 4800 - w porównaniu z 1.3 (90 km przy 6500 i 105 Nm przy 5 tyś ) jest znacznie elastyczniejszy - bez problemu przyspiesza od 2 tyś na 5 a od 2,5 to wręcz zasówa :)
moc jest rozwijana równiej niż w 1.3 , tzn nie ma takiego nagłego przyrostu .
Silnik generuje równieź bardziej "gruby"ale nie głośniejszy dźwięk niż 1.3 ,
co do osiagów przyspieszenie do 100 poprawia się o około 1,5-2 sek jednak im wyższa prędkość różnica coraz większa na korzyść 1.6,
w charadzie kumpla 3d g102 ( 1.6 wsadzany miesąc temu) przyspieszenie licznikowe oscyluje około 8,5 sek
w mojej 5 d z gazem z blosem wychodzi minimalnie poniżej 9 sek ( róźnica mas z kierowcami około 150 kg na moją niekorzyść )
odcinka w 1.6 jest przy 6,5 tyś , co się przekłada na 80 km /h na 2 , założenie samego kompa od 1.3 nie pomaga nic ( sprawdzone na 2 silnikach) - teoretycznie podnosi on maxymalne obroty ale w praktyce jest tak że i tak silnik ciągnie tylko do 80 a potem już drastyczne spada moc - rzecz w tym że tak jest skonstruowany i napewno w tym przypadku pomoże zmiana wałka od 1.3 jak pisał osa ,
nie warto też zmieniać przepustnicy od 1.3 bo ma o 5mm mniejszą średnicę - zdarzają sie 1,6 90KM , są to identyczne jak 105 ale nie otwiera się wnich do poziomu przepustnica ( ma dławienie powietrza ).
Co do spalania to jeszcze za krótko i za żwawo pojeździłem żeby mieć wiarygodne dane - ale kumpla 1.6 , przy normalniej jeździe osculuje koło 7 l jak się jeździ ostrzej dochodzi do 10 l,
Skrzynie zostawiłem swoją od 1.3 - ale jak mówił koleś od którego kupiłem silnik - aplaus na tym silniku przkracza 100 na 2 - czyli wychodziło by że ma dłuższe przełożenia jednak niewiem czy to możliwe żeby jechał aż 120 na 2 jak twierdził - chyba że skrzyna 4 ?
na razie to na tyle , napewno w niedalekiej przyszłości zmienimy wałek od 1.3 , i założymy inny kolektor bez kata i dam znać co się zmieniło

A i co cieszy - na jedynce wystarczy dać do podłogi bez sprzęgła żeby sama zerwała i wkręciła sie do odcięcia - nieważne czy mokro czy sucho

Autor:  sting13 [ 14-12-2008, 11:03 ]
Tytuł: 

Ja w swojej charadzie mam wałek od 1,3 w silniku 1,6.Nie radze zmieniać gdyż charadka polubiła wysokie obroty jak silnik 1,3, wkręca się do 7000obr. ale nia ma z tego zadnej kozyści.
Co do skrzyni od applausa to słyszałem ze ma dłuższe przełozenie niz skrzynia od charadki.
napewno tak jest w appalusie 4wd i charadzie 4wd
Jeszcze duzo bawiłem się ustawieniem zapłony i jak się go przyspieszy to charadka expresowo reaguje na pedał gazu, lecz obroty zaczynają skakać na obrotach biegu jałowego.
Sporo daje rozwiercenie kanałów wydechowych(poczułem różnice)

Autor:  Amba [ 14-12-2008, 12:54 ]
Tytuł: 

no ale czy po zmianie wałka dociaga do 7 tyś jak 1.3 tzn ciagnie do końca czy tarci moc po 6,5 tyś ?

Autor:  drookash [ 14-12-2008, 13:18 ]
Tytuł: 

Świetna robota ! Za jedno trzeba Cię pochwalić - nie spocząłeś na tym Nissanie i nadal masz zapał do charadek ;) Zaczynam żałować, że sprzedałem G200 :( Ale wyboru nie było - wożenie żony w ciąży na twardym zawieszeniu do nie do końca rozsądne rozwiązanie :/

Dobrze, że zostawiłeś kata - jeździłem bez i z katalizatorem. Bez katalizatora auto łapało muła gdy ostro pedałowałem w gaz. Pewnie ma to duży wpływ na odczyt z lambdy. Wydech wbrew ogólnym opiniom MUSI być przytkany. Spróbuj z motoru 2- lub 4-suwowego zdjąć całkowicie rurę wydechową i straci moc ! Wystarczy, że zamontujesz krótki odcinek i zaklepiesz go na końcu a moc powróci :) Fizyki i zjawisk falowych nie oszukasz w silnikach NA ! Turbo to co innego ;)
Jak widzisz kilka Nm momentu a od razu inna fura - przekonałem się o tym wsiadając do 2.0 z 148Nm przy 3000rpm - całkiem inny komfort jazdy w mieście i reakcja na niskich obrotach.

Co do skrzyni - nie wiem co myśleć :( Może w 1.6 były różne skrzynie i dlatego tą, którą montowaliśmy do G200 miała te same przełożenia co 1.3 - nie wiem. Tylko sam musisz wybrać - długa skrzynia da Ci oszczędności w trasie, krótka - pozamiata w okolicy na 1/4.
Rwie na 1 i dobrze... z oponami 155/70 moje 1.3 robiło to samo - frajdę miałem niesłychaną a miny tych co ze mną jechali - bezcenne :D
Czekamy nadal na filmiki z jazdy ;)

Autor:  sting13 [ 14-12-2008, 14:01 ]
Tytuł: 

Ciągnie do nie całych 7tys.
Wydaje mi się ze lepiej latała na wałku od 1.6 i fajniejsze były odczucia z jazdy.
Ja w swoim silniku nie mam kata i jestem z tego zadowolony.

Autor:  Amba [ 14-12-2008, 14:12 ]
Tytuł: 

no nic pośmigam troche na takim, potem zmienie wałek i zobaczymy , licze się z tym że może mieć troche gorszy moment , jak nie będzie odczuwalnej róźnicy założe spowrotem wałek 1.6 , co do kata to mam mieszane uczucia tzn w 1.0 wtryskowej odetkanie pomogło odczuwalnie w mojej 1.3 napewno ciut zdechł moment bez kata i bardziej "szorstko" chodziła , na pomiarach było ciut lepiej ale 0,2- sek to wzasadzie pomiar błędu , ale założe kolektor od 1.3 bez kata i też potestuje , narazie silniczek musi się "uwiarygodnić" przez tydzień akurat zrobie na nim koło 800 km i jak będzie ok to działamy dalej

Autor:  sting13 [ 14-12-2008, 14:17 ]
Tytuł: 

Wydaje mi się ze wszystko jest przyczyną nagłego rozpreszenia sie spalin w miejscu gdzie powinien by katalizator, trzeba wyspawac kolektor bezpośredno na średnice rury i dopiero wtedy się dowiem co jest lepsze

Autor:  Martini [ 14-12-2008, 19:34 ]
Tytuł: 

Ello!!!
Ostanio mialem wymiane silnika w G203 ktora wykonywal Brunok z synem i musze go pochwalic bo zrobili i pomogli mi w 100%.Ale natrafili chlopaki na pewna sprawe.Moze i istotna tutaj.Otoz jak wiadomo G203 wychodzily z silnikami 1.5 niestety w Agmar zalozyli silniczek 1.3 poprzedniemu wlascicielowi od ktorego kupilem auto twierdzac ze to jest to samo co 1.5 wzmianka tylko na skoku.Przy wymianie wyszlo ze skrzynia z silnika 1.3 ktorego kupilem nie pasuje i trzeba bylo przekladac z mojego starego silniczka.Co za tym idzie chyba 1.5 ma inna i 1.3 takze. Moze wiec w 1.5 i 1.6 byly takie same skrzynie?

Autor:  Amba [ 14-12-2008, 22:25 ]
Tytuł: 

do silnika 1.6 skrzynia z g102 pasuje napewno
aumnie jest jeszcze jedna rzecz , silnik zanim sie rozgrzeje , mulasto chodzi - nie chodzi żeby go pałować , ale jak np jest na 1/4 temp przy 2 tys da sie w podłoge centralnie sie przydusza popuszczam gaz to jedzie - dodam że na gazie śmiga super i nie ma tego doła , ponadto nie najrówniej chodzi na benzynie tzn chwile równiótko chwile pofaluje -( na gazie równiótko) jest tak samo na kompie hc i hd na ciepło doła już prawie nie ma ale i tak na gazie nie ma go wogóle - sonda jest ok bo nową kupowałem do 1.3 , ale czy może być przyczyną fakt że pompa paliwa 1.3 generuje za duże ciśnienie jak to ktoś pisał ? kumpel w 1.6 ma coś podobnego ale zanim się rogrzeje potem ok

Autor:  sting13 [ 14-12-2008, 23:36 ]
Tytuł: 

U mnie w charadzie za to silnik jak jest zimny to zapierdala jak jest rozgrzany jest słabiej podobno silnik ten chodzi lepiej na większych luzach zaworowych(tak mówił Osa).
Nierówną prace na obrotach biegu jałowego miałem u siebie. spróboj opóźnic zapłon a jak to nic nie pomoze to zobacz to wszystkich czujników podciśnia w kolektorze, a jak nie to moze być źle ustawiony czujnik połozenia przepustnicy.

Autor:  JerzyG [ 15-12-2008, 00:36 ]
Tytuł: 

A czy ktoś wie czym się różni silnik 1.6L 105KM (77 kW), 134 N·m (99 lb·ft) od silnika 1.6L 90KM (66 kW), 123 N·m (91 lb·ft) oprócz liczbą koników?

Z tego co widzę były jeszcze 120 konne (89 kW), 140 N·m (103 lb·ft) - 1989-2000 silniki w applause, niestety na rynku japońskim.

Autor:  dr_mateusz [ 15-12-2008, 01:10 ]
Tytuł: 

JerzyG napisał(a):
A czy ktoś wie czym się różni silnik 1.6L 105KM (77 kW), 134 N·m (99 lb·ft) od silnika 1.6L 90KM (66 kW), 123 N·m (91 lb·ft) oprócz liczbą koników?

Z tego co widzę były jeszcze 120 konne (89 kW), 140 N·m (103 lb·ft) - 1989-2000 silniki w applause, niestety na rynku japońskim.


Z tego co kiedyś czytałem to silnik:
- 1.6 90KM to jest wersja gażnikowa(lub mechaniczny wtrysk) dotyczy to 1 budy applause,
- 1.6 105KM wtrysk elektroniczny,
- 1.6 115KM również wtrysk elektroniczny stosowany rzadko w applausie, ale chyba Osa miał taką wersję tego silnika. Były też dyskusje że zwykły silnik z 1.6 z kompem 1.3 dysponuje podobną mocą ale to jest bez dowodów.
Możliwe, że są w tych informacjach błedy.

Autor:  JerzyG [ 15-12-2008, 01:18 ]
Tytuł: 

Info pochodzi z wszystko wiedzącej nie rzadko omylnej Wikipedii:
Kod:
Engine
Daihatsu HD 1589 cc straight four SOHC

    * HD-F carburetor, 97 PS (96 hp/71 kW) - 1989-1992 (domestic market)
    * HD-F carburetor, 91 PS (90 hp/67 kW) - 1989-1992 (Europe market)
    * HD-E EFI, 120 PS (89 kW), 140 N·m (103 lb·ft) of torque - 1989-2000 (domestic market, compression ratio increased in 1997)
    * HD-E EFI, 90 PS (66 kW), 123 N·m (91 lb·ft) of torque - 1992-1997 (export markets)
    * HD-E EFI, 105 PS (77 kW), 134 N·m (99 lb·ft) of torque - 1992-1997 (export markets, FWD or AWD)
    * HD-E EFI, 99 PS (73 kW), 138 N·m (102 lb·ft) of torque - 1997-2000 (export markets - replaced both former engines, increased compression ratio)

Transmissions

    * 5-speed manual (not available with 120 PS (118 hp/88 kW) after 1997)
    * 3-speed automatic (105 hp (78 kW) engine, FWD setup)
    * 4-speed automatic (97 hp (72 kW), 120 hp (89 kW) engine, FWD setup)


Z tego co widzę to najlepiej było by wybrać silnik 99KM ponieważ ma nawet wyższy moment obrotowy niż silnik z 105KM a minimalnie mniejszy od silnika 120 konnego.
Tylko czy np. ten silnik z rocznika 97 i 99KM podejdzie bez problemu do mojej Charady G200?
Czy konieczne jest przerabianie wiązki kablowej i przekładanie osprzętu ?
Oto są pytania!

Autor:  StiQ [ 15-12-2008, 09:19 ]
Tytuł: 

Była też inna zmiana w późniejszych modelach Daihatsu Applause....

Nie wiem od jakiego roku daihatsu wstawiło do 1,6 cewki bezpośrednio nad świecami, jeśli dobrze pamiętam 1 cewka na 2 cylindry, od tego momentu nie palec rozdzielacza a komp steruje iskra...albo czujnik położenia wału....
Na pewno japonce coś więcej po modowali....


Jeśli się mylę poprawcie mnie....

Autor:  Amba [ 15-12-2008, 09:21 ]
Tytuł: 

Cytuj:
A czy ktoś wie czym się różni silnik 1.6L 105KM (77 kW), 134 N·m (99 lb·ft) od silnika 1.6L 90KM (66 kW), 123 N·m (91 lb·ft) oprócz liczbą koników?


róźnią się przepustnicą w słabszym otwiera się mniej więcej do połowy -sprawdzone widziałem to

Strona 1 z 4 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/